Valmet, Jyskän Tehdas, 40420 Jyskä, Suomi olkaa hyvä:
Tekniset tiedot |
Pääosat Terhi 3,5 hv |
Pääosat Terhi 4,5 - 5 hv |
Tärkeää - Käyttöönotto - Kiinnitys veneeseen |
Ajoon lähdettäessä - Moottorin käynnistäminen - Liikkeellelähtö |
Peruuttaminen - Moottorin pysäyttäminen - Kippaus |
Ajo veneellä (säätö) |
Murtosokan vaihto - Vaihteistoöljy |
Kaasutin ja polttoainepumppu |
Sytytystulppa - Magneetto - Valaistuskytkennät |
Käynnistimen narun vaihto |
Vianetsintätaulukko |
Talvisäilytyskuntoon saattaminen |
Uponneen moottorin huolto |
Itselläni käytössä on tuo 5 hv kone, joka on sytytystulppaa vaihtamalla kuljettanut minua 40 vuoden ajan aluksi Itä-Suomessa lapsuuden mökkimaisemissa ja nyt Pirkanmaalla. Pistän tällä samalla foorumilla jakoon huolto- ja käyttökokemuksia tilaisuuden tullen.
Meilläkin ollut suvussa n. 40 vuotta vihreäkoppainen vesijäähdytetty ja tulppia vaihtamalla on aina pelannut eikä mitään isompaa ole ollut. Puola siinä on ulkopuolinen ja magneettoa voisi joskus irroitella ja vähän putsailla.
VastaaPoistaNämä hyvät ohjeet kiitos niistä. Mökiltä löytyy kyllä Terhin sellainen sininen muovinen A4 kokoinen ohjekirja missä käytännössä samat ohjeet kuin tässäkin mutta vähän pelkistetymmässä muodossa.
Sattuisiko sinulla olemaan tietoa miten perän tulisi lähteä 5hv vihreä koppaisessa irti? Kaksi ruuvia evästä irti? Mustan muovikuoren alta näyttäisi paljastuvan mutterilla kiinnitetty sinkki tai vastaava, sen ja kaksi evän ruuvia irroitin, mutta evän pakoputken puoli vain heiluu reippaasti, mutta se missä tämä mutterilla kiinnitetty sinkki on ei liikahdakaan. Onko se mahdollisesti vain korroosio kiinnittänyt perän jotenkin kiinni vai mikähän mahtaa olla ongelma?
VastaaPoistaToinen kysymys olisi, kun vaihde ei mene pois päältä, pyörii koko ajan, siksi perääkin irroittelen josko saisi selvyyttä mikä on rikki. Onko vaihteiöle jotain säätöä tuossa laitoksessa?
Juuri irroitin itse evän. Oli juuri noilla kolmella kiinni. Ei muuta. Kannattaa varoa että impellerin pieni metallinen sokka/puolikas prikka vai mikä se on ei tipu.vaihde menee pois itsrdtään kun käynnistää... ihmettelin tuota itsekin alussa.
VastaaPoistaMoi,
VastaaPoistaKuuluukos vesijäähdytyksen putken yläpäähän jotain tiivistettä?
T: Hannu
Moi. Mulla 5 hp, valkokoppainen. Mistä lähden hakeen vikaa, kun tulppaan ei tule kipinää?
VastaaPoistaTerhin osia ja korjaus vinkkejä voi kysellä Urkosen Hannulta p. 0400578033 nopea toimitus ja edulliset hinnat.
VastaaPoistaTietääkö kukaan, olisiko joku kiinnostunut Terhi 4 valkoisesta ja omalla puulaatikolla (mittoihin tehty) perämoottorista ja bensatankista: Mukaan saa Käyttö- ja huolto-ohjeet, varaosaluettelon sekä 1.1.1965 Terhi 3-4 (Valmet Oy, Jyskän tehdas)varaosahinnaston.
VastaaPoistaHei, mulla on Terhi 3.5hv
VastaaPoistaHalusin vaihtaa öljyt! Ruuveja on 2 kpl, isompi ylhäällä ja pienempi alla, mutta alla oleva pieni ruuvi vain pyörii eikä tule ulos enkä jaksa enää kiristää (pyörii vain) onko tää huono asia?? Yläosa avautuu ja öljy valuu ulos. Mitä varten alla oleva ruuvi on? Kiitos jo etukäteen avusta!!!