Terhin tasaisen käynnin kannalta kannattaa kerran kesässä tarkistaa kärkivälit ja magneeton ilmaraot rakotulkin avulla. Sytytystulpan kunto on syytä katsoa useamminkin ja vaihtaa tulppa tarvittaessa uuteen.
Kärkivälejä tarkistellaan siis kolmesta paikasta:
Sytytystulppa
Irrotus ja kiinnitys tulppa-avaimella, älä kiristä liikaa.
Terhi 5 hv tulpan tyyppi on NGK B6HS, Bosch W175T1, Champion L81 tai vastaava. Kärkiväli on 0,5 mm
Magneetto
Ilmaraon pääsee tarkistamaan poistamalla ensin 4 kpl pultteja moottorin päältä ja irrottamalla käynnistinnarun koteloineen. Sen jälkeen avataan vielä toiset 4 kpl pultteja ja poistetaan magneeton yläpuolen kehikko. Magneeton 2 aukosta pystyy tarkistamaan ja tarvittaessa säätämään magneeton ilmaraon. Pyöritä magneettoa ja tarkista kaikki 4 ilmarakoa.
Olen säätänyt ilmaraon 0,4 mm:iin ja hyvin on riittänyt kipinää.
Jos sinulla on käytössä ulosvetäjä, kannattaa magneetto muutaman vuoden välein käyttää kokonaan irti ja puhdistaa sinne kertynyt metallipöly. Itselläni tosin meni 40 vuotta ennen ensimmäistä magneeton irrotusta.
Katkojan kärjet
Magneeton aukoista näet myös katkojan kärjet. Kun pyörität magneettoa kärjet liikkuvat auki ja kiinni. Suurimmillaan kärkivälin tulisi olla 0,4 mm.
Katkojan kärkivälin säätö on huomattavasti helpompaa jos käytät magneeton irti ulosvetäjän avulla - ja jos se suostuu irtoamaan!
Nappaan kesän mittaan kuvia tämän ohjeen tueksi. Kysele, jos kaipaat tarkennuksia!
Terhin perämoottoreita on moitittu paljon ja moni pitää koko tuotetta vitsinä. Meilläkin oli 70-luvulla 3,5 hv Terhi ja siinä tosiaan oli paljon häiriöitä. Vaihdoimme sen ensimmäisenä kesänä tähän nykyiseen moottoriini, vesijäähdytteiseen 5 hv Terhiin joka on ollut varma starttaaja ja todella luotettava ainakin nämä ensimmäiset 40 vuotta. Pari niksiä on hyvä tietää ja ajattelin kirjata niitä tähän blogiin. Mukavia ajohetkiä!
lauantai 29. huhtikuuta 2017
maanantai 24. huhtikuuta 2017
Terhi 3,5 - 4,5 - 5,0 hv käyttöohjekirja
Julkaisen ohessa Terhi 3,5 hv, 4,5 hv ja 5 hv alkuperäisen ohjekirjan valokuvamuodossa.
Valmet, Jyskän Tehdas, 40420 Jyskä, Suomi olkaa hyvä:
Itselläni käytössä on tuo 5 hv kone, joka on sytytystulppaa vaihtamalla kuljettanut minua 40 vuoden ajan aluksi Itä-Suomessa lapsuuden mökkimaisemissa ja nyt Pirkanmaalla. Pistän tällä samalla foorumilla jakoon huolto- ja käyttökokemuksia tilaisuuden tullen.
Valmet, Jyskän Tehdas, 40420 Jyskä, Suomi olkaa hyvä:
Tekniset tiedot |
Pääosat Terhi 3,5 hv |
Pääosat Terhi 4,5 - 5 hv |
Tärkeää - Käyttöönotto - Kiinnitys veneeseen |
Ajoon lähdettäessä - Moottorin käynnistäminen - Liikkeellelähtö |
Peruuttaminen - Moottorin pysäyttäminen - Kippaus |
Ajo veneellä (säätö) |
Murtosokan vaihto - Vaihteistoöljy |
Kaasutin ja polttoainepumppu |
Sytytystulppa - Magneetto - Valaistuskytkennät |
Käynnistimen narun vaihto |
Vianetsintätaulukko |
Talvisäilytyskuntoon saattaminen |
Uponneen moottorin huolto |
Itselläni käytössä on tuo 5 hv kone, joka on sytytystulppaa vaihtamalla kuljettanut minua 40 vuoden ajan aluksi Itä-Suomessa lapsuuden mökkimaisemissa ja nyt Pirkanmaalla. Pistän tällä samalla foorumilla jakoon huolto- ja käyttökokemuksia tilaisuuden tullen.